Надя ПетроваНадя Петрова е нутриционист или с други думи – експерт по здравословно и балансирано хранене с цялостен подход към здравето на човек.

Учила е в Канадското училище за натурално хранене (CSNN), член е на Канадската асоциация на специалистите по натурално хранене (CANNP), Green Chef към мрежата на GLiving и автор на книгите „14 дни детокс“ и „Daily Raw“. Казва, че здравето е избор, който зависи от нас.

Какво представлява кафето и какви са неговите свойства?

Предполагам всеки знае какво е кафе, затова ще се постарая да споделя по-интересни факти, свързани с него. Като например, че в учебниците ми кафето се намира в раздел „Токсини“. Затова кафето е напитка, към която трябва да се подхожда с повишено внимание и никога да не се прекалява с нея.

Защо според Вас тази напитка е толкова популярна?

Защото кафето е пристрастяващо, в интерес на истината почти колкото цигарите. И ако не ми вярвате – опитайте се да го спрете. Резултатът при 90% от хората е точно като да откажат цигарите – при някои се получава от раз, други не успяват никога или им коства силна воля.

В информационното пространство има много изследвания „за“ и „против“ черната напитка. Можете ли да обобщите как ни влияе кафето и да отбележите обективните позитиви и негативи от консумацията на кафе?

Наистина като цяло сферата на здравословното хранене се е фокусирала малко повече върху негативите. Като това, че превъзбужда нервната система и извлича от организма В-комплекс витамините, заедно с витамин С, калций, магнезий и желязо, както и всичките последици от недостига им.

Но изследване на Харвард всъщност показва, че умереният прием на кафе има и някои ползи за здравето. То ни предпазва от диабет тип 2, проблеми с черния дроб и дори има някои позитиви за сърдечно-съдовата система. Уточнявам обаче, че говорим за умерен прием на кафе.

Хора с какви заболявания трябва да избягват кафето?

Най-вече хората с автоимунни заболявания, бременните жени и хората с проблеми в костна система. Защото, както вече споменах, кофеинът извлича калций от тялото.

Влияе ли пряко кафето на кръвното налягане?

Темата все още е доста спорна, но последните заключения са, че ако човек пие кафе по принцип, то рядко влияе на кръвното му. Но ако не пие кафе, то всеки един прием може рязко да вдигне кръвното налягане и да предизвика проблем. Така че по-скоро зависи от това дали човек пие кафе по принцип или не.

Как стои въпросът с консумацията на кафе по време на бременност и кърмене?

Тук препоръките все още са да се избягва, защото кафето е субстанция, която успява да премине през плацентата и да повлияе на плода.

Има ли нещо специфично при пиенето на кафе от вегетарианци?

Не, не мисля.

Консумация на кафе според кръвната група – мит ли е?

Определено да. Както и диетата според кръвната група, поне според мен.

Как влияе кафето върху диетите за сваляне на килограми?

От една страна добре, защото кафето потиска апетита и в същото време действа като диуретик, тоест извлича вода от организма. Тези два факта обаче могат да са както плюс, така и минус. Така че аз лично не бих препоръчала на никого да разчита на тях за сваляне на килограми. Като за начало загубата на вода се възстановява бързо от тялото и така получаваме „йо-йо ефект“. А замяната на хранения с кафе в дългосрочен план е доста вредна, защото кафето не ни набавя никакви ценни вещества, а както казах по-горе, дори извлича. Смятам, че това определено може да навреди на здравето в дългосрочен план.

Какви са вашите наблюдения над вече популярното зелено кафе и помага ли то за отслабване?

Нямам лични наблюдения и не съм проучвала темата задълбочено, но на пръв поглед горният въпрос би трябвало да отговори и на този.

Какво количество на ден може да консумираме?

Може би това е ключът към нормалния прием на кафе. Отново според моите източници е добре кофеинът да е в рамките на 100 мг дневно за жени и 200 мг за мъже. За съдържанието на кофеин е много важно какво е кафето – Арабика, Робуста или някакъв микс. Освен това има значение и колко дребно е смляно и колко дълго е пуснато. Генерално, но наистина много общо се счита, че има:

- еспресо - 30-50 мг кофеин

- инстантно - 50-130 мг

- филтър и варено - 130-150 мг

Добре е да се знае, че кофеин има още в:

- чаша черен чай – 36 мг

- чаша зелен чай – 30 мг

- кола + диетична кола – 46 мг

+ медикаментите:

- екседрин (2 таблетки) – 130 мг

- анацин (2 таблетки) – 64 мг

Кога е за предпочитане да се пие кафе – по кое време на деня, преди или след хранене?

Мисля, че е въпрос на лично предпочитание. Но от здравословна гледна точка бих казала след хранене, особено сутрин.

Този въпрос е повдиган и друг път, но тук е мястото да го отбележим още веднъж – късо или дълго кафе?

Задължително късо! Освен че е по-вкусно, в него има и по-малко кофеин.

И накрая нещо лично – обичате ли кафето и как предпочитате да го консумирате?

Определено да! Всъщност вкъщи сме големи почитатели на италианското късо еспресо, така че му отдаваме нужното внимание всеки ден. :)))