Защо да избягвате кафето на празен стомах?

Нищо не е по-зареждащо с енергия от чаша топло кафе, след като се измъкнем изпод завивките сутрин. За много хора хубавото кафе е просто необходимост за добър старт на деня. Ароматната напитка има много ползи за здравето, но трябва да внимавате да не я приемате на празен стомах.

Пийте кафе, но похапвайки

Макар да е вярно, че кафето влияе добре на здравето и няма нищо лошо да го пиете по няколко пъти дневно, добре е да ограничите консумацията на празен стомах. Приемът на кафе на гладно може да повлияе негативно на храносмилателната Ви система.

Има опасност кофеиновата напитка да предизвика отделянето на киселина в стомаха, която може да увреди стомашната лигавица и дори да доведе до лошо храносмилане и киселини.

Ако сутрин пиете черно кафе, това може да влоши киселинността на стомаха. Пиенето на кафе със захар и мляко (или сметана, масло) е за предпочитане. Но се уверете, че го консумирате в ограничено количество.

В случай че страдате от проблеми с киселинността и гастрит, най-добре е винаги да избягвате кафето на празен стомах. Преди сутрешната чаша кафе, хапнете пълнозърнеста бисквита, шепа накиснати бадеми или друга лека закуска.

Кафето на гладен стомах също така може да намали производството на кортизол, което да Ви накара да се чувствате по-уморени. Кортизолът е в своя пик сутрин, което Ви помага на човек да се чувства буден и енергичен. Неправилната консумация на кафе може да понижи нивата на кортизол, като обърква циркадния Ви ритъм и Ви кара да се чувствате сънливи.

Кафето като спортен стимулант

Някои хора по традиция пият чаша кафе сутрин преди тренировка. Това също може да има отрицателно въздействие върху Вашето здраве. Ако спазвате строга диета, кафето може да има обратен ефект и да предизвика дехидратация.

Така че, ако тялото Ви дава индикации като мускулни крампи и киселини, добре е да започнете да пропускате чашата кафе преди обичайната тренировка. Ако обаче нямате проблеми, вероятно няма нужда от големи промени в навиците.

Треньорите и спортистите се кълнат в кафето, наред с добавките, преди тренировка, защото и двете често имат една и съща активна съставка – кофеин. Стимулаторът е доказал своята ефективност в повишаването на спортните постижения.

Приемът на кофеин може да подобри работата по време на интензивни упражнения с продължителност от 5 до 20 минути. Условието за оптимална полза от кафето е да го приемате заедно с храната.

Вашето тяло все още се нуждае от достатъчно количество въглехидрати, мазнини и протеини за захранване чрез цялата тренировка. Ако искате да добавите кафе към плана си за лека закуска преди тренировка, не забравяйте да го направите като допълнение към обичайното си хранене, а не вместо него.

Ограничете не кафето, а кофеина

Сигурно знаете, че Робустата съдържа много повече кофеин от Арабиката – около 2,7% срещу 1,5% и също така има по-малко захар. Имайте предвид, че съдържанието на кофеин няма нищо общо с наситения вкус. Интензивно изпечената Арабика съдържа по-малко кофеин, отколкото леко изпечената Робуста.

Обикновено Робустата има по-горчив вкус с по-ниска киселинност. За разлика от нея, Арабиката, със своята ограничена горчивина и повече киселинност, произвежда кафе с по-гладък вкус. По-скъпите и висококачествени кафета обикновено са Арабика.

Това не означава, че Робуста няма важно място в света на хубавото кафе. Обикновено Робуста се използва в кафе смеси, за да добави дълбочина и кофеин към Арабика за по-пълен вкус.

Например италианските еспресо блендове често съдържат смес от Арабика и Робуста (около 10 до 15%). По този начин на кафето се придава по-богат и интензивен вкус, съчетан с по-плътен каймак.

Понякога дори висококачествената Робуста може да е по-вкусна от нискокачествената Арабика – самостоятелно или в бленд. Въпреки това рядко ще откриете чиста Робуста, защото тя е най-добра като подправка към Арабиката.

Отчитайки тези факти, можете да определите количеството кофеин, което искате да консумирате. Ако кафето за Вас е удоволствие, на което се отдавате по няколко пъти на ден, по-добре се насочете към Арабиката. Но ако гледате на кафето като на „кофеинова бомба“, която ударно да Ви енергизира, блендовете с Робуста са по-подходящият избор.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *